Sandro Setola

  • Retreat (I know I can't win)
    Installation: video , price (euro): 17.000,-
  • Beachhouse (blue vista, small) (2014)
    charcoal and pastel on coloured paper, 105x40, price (euro): 1450,-
  • Beachhouse (the early years) (2014)
    Ceramic installation, works also available individually, price (euro): 17.000,-

SANDRO L.T.R.M. SETOLA

At the basis of all Setola's work lies a strong fascination with natural processes and phenomena.These sometimes dramatic processes, such as isolation, expansion, transformation, growth and decay are interpreted in a poetic, personal and sometimes cynical/humoristic way. Associations with architectural proposals allow these works to enter a twilight zone between desire and reality that in turn raises questions about their function or meaning.

On the one hand Setola's works can be seen as comments on our everyday surroundings and urban environment by proposing buildings that seem to be designed for the expression of discomfort, spirituality or a lack of ideology or function. Other works transgress this seemingly critical attitude. In these works the strong links to the aforementioned natural or universal processes and their psychological parallels prevail and cause the proposed structures to be nothing but representations of a particular state of mind or personality.


Book: "Sandro Setola Drawings"


Website:
www.sandrosetola.com


Awards:

2009 Charlotte van Pallandt Award, NL

2008 Public's choice award, Royal painting prize, NL


CV
Born: 30-06-1976 Heerlen, The Netherlands
Nationality: Dutch/Belgian 

Education:
1994/1998 Akademie voor kunst en vormgeving ‘s-Hertogenbosch (Sculpture), NL
1997 Glasgow school of Art, Glasgow (Sculpture, Environmental Art), UK
2003/2004 Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam (Sculpture and other media), NL

 

Exhibitions: (selected from circa 2008)
2008 Stedelijk Museum Schiedam, Schiedam, NL

2008 De Vishal, Haarlem, NL

2008 Gem, Den Haag, NL

2008 Timmerfabriek, Maastricht, NL

2008 Kunsthaus Baselland, Basel, CH

2009 Galerie John Schmid, Basel, CH, (solo)

2009 Museum Beelden aan Zee, Den Haag, NL (solo)

2009 White Box Ltd. New York, USA

2010 Space Hamilton, Seoul, KR

2010 Gallery Factory, Seoul, KR

2010 P.art of your Life, Zwolle, NL

2010 Anningahof, Zwolle, NL

2010 Centraal Museum, Utrecht, NL

2010 Torinover, Turin, IT

2010 De Salon, Stedelijk museum het Domein, Sittard, NL

2011 38CC, Delft, NL (solo)

2011 [1 Monat Marxloh] HWW, Rotterdam, NL

2011 Maurits van de Laar, The Hague, NL (with Karin van Dam)

2011 37PK, Haarlem, NL

2011 Stedelijk museum Schiedam, Schiedam, NL

2011 Lustwarande, Warandepark, Tilburg, NL

2012 Garage Rotterdam, Rotterdam, NL

2012 Re:Rotterdam, Rotterdam, NL

2012 Art Fair Drawing now, Video program curated by Brett Litmann, Carrousel du Louvre, Paris, FR

2012 Song Zhuang Art Center, Beijing, P.R. of China

2012 CEAC, Xiamen, P.R. of China (solo)

2012 voormalig SM's, Den Bosch, NL (cat.)

2012 Redtory, Guangzhou, P.R. of China

2013 One Nest stand, Nest, The Hague, NL

2013 Stadsmuseum, Zoetermeer, NL (cat.)

2013 Dark Matters, Tent. Rotterdam, NL

2013 The Big Sleep, Mirta Demare, Rotterdam, NL (solo)

2014 Raw Art fair, with Mirta Demare, Rotterdam, NL (solo)

2014 Wo meine sonne scheint, sitespecific, Rotterdam, NL

2014 Coming Soon, Real imaginary Futures, Bureau Europa, Maastricht, NL

 

Collections: amongst others: Achmea, Kunstsammlung Baselland, Provincie Limburg, Centraal Museum Utrecht, Museum Beelden aan Zee, Arcadis and various international private collections

Residencies:

2002 EKWC, Den Bosch, NL

2005 Summer resident Delfina Studio Trust, London, UK

2008 IAAB exchange programme, Basel, CH, 2008

2012 CEAC, Xiamen City, P.R. of China

2014 EKWC, Den Bosch, NL

 

Over het werk:

Aan de basis van al zijn werk staat een grote fascinatie voor natuurlijke processen en fenomenen. Deze soms dramatische fenomenen zoals isolatie, expansie, transformatie, groei en verval interpreteer hij op een eigen, poëtische en soms ietwat cynisch/humoristische wijze. De associaties die ze oproepen met architectonische voorstellen plaatst ze in een schemergebied tussen wens en werkelijkheid dat op zijn beurt vragen over hun functie of betekenis oproept. Aan de ene kant kunnen deze voorstellen worden gezien als commentaar op onze alledaagse en stedelijke omgeving doordat ze tot doel lijken te hebben gevoelens van ongemak, spiritualiteit of een gebrek aan ideologie of functie uit te drukken. Andere werken overstijgen deze schijnbaar kritische houding. In deze werken nemen de associaties met eerder genoemde natuurlijke fenomenen en processen en hun psychologische paralellen de overhand en zijn de voorgestelde structuren niets meer dan een  weergave van een gemoedstoestand of persoonlijkheid.